Home Dashboard

Friday, 10 June 2011

Segmentasi Pasaran

Tujuan asas segmentasi adalah untuk membahagikan sesuatu populasi kepada kumpulan-kumpulan yang berlainan di mana individu-individu dalam setiap kumpulan itu mempunyai keperluan yang serupa. Untuk mensegmentasikan pasaran, berbagai asas/pembolehubah digunakan. Antara asas yang digunakan ialah geografi, demografi, psikografi dan gelagat. 

Segmentasi Menggunakan Asas Geografi
Segmentasi menggunakan asas geografi adalah merupakan satu kaedah membahagikan pasaran kepada unit-unit atau kumpulan geografi yang berbeza berdasarkan lokasi (seperti kawasan perumahan, bandar, daerah, negeri dan sebagainya) dan berapa dekatnya (physical proximity) antara pasaran yang hendak di sasar dengan sesebuah organisasi perniagaan itu. Contohnya, pasaraya borong Carrefour telah membuka cawangannya di bandar-bandar utama seluruh Malaysia.

Segmentasi Menggunakan Asas Demografi
Segmentasi menggunakan asas demografi boleh membahagikan pasaran kepada kumpulan-kumpulan menggunakan pembolehubah yang menghuraikan tentang individu seperti jantina, umur, saiz keluarga dan kitaran hayat keluarga, pendapatan, pendidikan, pekerjaan dan agama.

Demografi merupakan satu asas segmentasi yang popular kerana mudah digunakan dan mudah untuk mendapatkan maklumat sekunder yang berkaitan. Tambahan lagi keperluan pengguna berubah mengikut perubahan ciri-ciri demografinya. Maklumat demografi penting diketahui sebelum asas-asas segmentasi yang lain boleh digunakan secara efektif dalam membuat penilaian saiz pasaran.

Segmentasi Menggunakan Asas Psikografi
Segmentasi menggunakan asas psikografi adalah merupakan kaedah membahagikan pasaran kepada kumpulan-kumpulan berdasarkan kelas sosial (kedudukan dalam masyarakat), gaya hidup dan ciri-ciri personaliti (perwatakan). Faktor psikografi dikatakan boleh membuatkan perbezaan demografi menjadi tidak penting, kerana pengguna dalam demografik yang sama selalunya mempunyai psikografi yang berbeza. Contohnya, suri rumah berusia 30 tahun dari kelas atasan lebih cenderung membeli barangan keperluan di pasar raya, manakala suri rumah berusia 30 tahun dari kelas bawahan pula lebih gemar membeli keperluan hariannya di kedai runcit atau di pasar basah sahaja.

Segmentasi Menggunakan Asas Gelagat
Segmentasi menggunakan asas gelagat membahagikan pasaran kepada kumpulan berdasarkan pengetahuan, sikap, penggunaan dan tindak balas pembeli terhadap sesuatu keluaran atau produk. Pemasar selalunya menggunakan pembolehubah dalam asas gelagat seperti situasi penggunaan, faedah yang dicari, status pengguna, kesetiaan, peringkat kesediaan untuk membeli, dan sikap dalam usaha mentakrifkan segmen-segmen yang wujud dalam pasaran. (Modul UUM)

Ingin maklumat lebih lanjut mengenai segmentasi??gtau aku k....Sharing is Caring


Apakah Keperluan, Kehendak dan Permintaan?


Dalam pemasaran terdapat beberapa konsep asas yang perlu anda pelajari dan fahami kerana ia saling berkaitan antara satu sama lain. Konsep paling asas ialah keperluan (needs). Keperluan merujuk kepada sesuatu kenyataan tentang apa yang amat diperlukan oleh seseorang individu. Ia terhasil secara semula jadi di dalam setiap diri manusia. Seboleh mungkin pengguna akan cuba memenuhi keperluan asas terlebih dahulu sebelum memikirkan mengenai keperluan yang lain. Contohnya, setiap orang memerlukan makanan, pakaian dan tempat tinggal sebagai keperluan asas. Keperluan ini juga dikenali sebagai keperluan fisiologi. Tanpa pakaian, tempat tinggal dan makanan, individu tersebut mungkin menjalani kehidupan yang tidak normal.

Menurut Maslow, seorang pakar psikologi yang mengkaji tentang keperluan manusia, terdapat lima peringkat/hierarki keperluan manusia.Keperluan fisiologi adalah peringkat pertama atau yang paling asas yang perlu dipenuhi terlebih dahulu. Selepas itu, individu tersebut akan memikirkan pula mengenai keperluan keselamatan (peringkat kedua), keperluan kepada kasih sayang (peringkat ketiga), keperluan untuk penghormatan diri (peringkat keempat) dan akhir sekali keperluan pencapaian diri (peringkat kelima). Kajian yang telah dijalankan terhadap keperluan manusia ini penting kepada pemasar kerana ia telah dapat membantu dalam mengenal pasti produk yang perlu ditawarkan dan diperlukan oleh pengguna. Selain itu, pemasar juga dapat mengenal pasti pelbagai keperluan pengguna bagi menghasilkan pelbagai jenis produk yang dapat memenuhi keperluan tersebut. Konsep asas yang kedua ialah kehendak, iaitu satu bentuk keperluan  manusia yang terbentuk oleh persekitaran budaya dan personaliti  seseorang melalui proses pembelajaran. Misalnya, setiap orang  memerlukan air ketika dahaga tetapi setengah orang berkehendakkan air  mineral dalam botol dan sesetengahnya pula lebih suka minum air Coca- Cola. Antara contoh lain yang kita boleh lihat ialah apabila kita lapar. Keperluan sebenar pada masa tersebut adalah makanan yang dapat menghilangkan lapar. Kehendak kita mungkin merupakan mee goreng di warung Ali Mamak, nasi ayam ala Hainan, laksa Penang di Restoran Rasa Utara, nasi lemak bungkus daun pisang atau ayam goreng Marry Brown. Kehendak-kehendak kepada makanan tersebut terhasil berdasarkan kepada makanan harian yang terdapat di negara kita dan kita telah pernah makan atau merasanya. Adakah anda terfikir hendak makan Nacho (sejenis makanan orang Mexico)?

Biasanya kehendak kepada makanan atau pun lain-lain barang keperluan tidak terbatas sekiranya kita ada kemampuan kewangan. Maksudnya apabila kita mempunyai sumber kewangan atau kuasa beli, kita akan berkehendakkan kepada pelbagai jenis produk yang ditawarkan di pasaran. Oleh itu, apabila seseorang mempunyai kehendak serta kemampuan untuk membeli, kehendak tersebut akan bertukar menjadi permintaan.

Apa Itu Pemasaran

Kita selalu mendengar perkataan pemasaran baik melalui media  mahupun melalui orang perseorangan yang terlibat dengan jualan  langsung dan pelbagai pihak lain yang terlibat dengan perniagaan. Pemasaran sering diperkatakan oleh media massa mahupun individu  tertentu. Ini kerana pemasaran banyak mempengaruhi kehidupan harian  kita, sama ada dalam memainkan peranan kita sebagai pengeluar atau pun  sebagai konsumer (pengguna). Pengeluar barangan atau servis sering kali terpaksa memikirkan bagai manakah produknya perlu diedarkan diletakkan harga, diberi nama (jenama), dibungkus dan sebagainya. Sebagai konsumer pula sama ada secara sedar atau tidak, kita juga terlibat dalam aktiviti pemasaran. Banyak keputusan pembelian sesuatu produk yang kita buat adalah berdasarkan apa yang diberitahu kepada kita. Contohnya, kedai di mana kita membeli belah dan barang yang kita beli kebanyakannya berdasarkan kepada iklan yang kita lihat di dalam media atau berdasarkan apa yang selalu dibeli atau disukai oleh ahli keluarga kita.

Kebanyakan daripada kita termasuk juga pengurus-pengurus perniagaan apabila ditanya soalan ini sering menyamakan pemasaran dengan “pengiklanan”, “jualan murah” dan “diskaun”. Adakah anda setuju dengan jawapan tersebut? Jawapannya sebahagian sahaja yang benar iaitu pengiklanan, jualan ataupun diskaun merupakan sebahagian daripada aktiviti pemasaran tetapi tidak membawa maksud pemasaran yang sebenarnya. Pemasaran sebenarnya melebihi dari itu. Maksud pemasaran mempunyai skop yang lebih luas.

Pemasaran mempunyai banyak takrif yang diberikan oleh pakar-pakar pemasaran yang berbeza. Walau bagaimanapun, menurut seorang pakar pemasaran yang sudah dikenali ramai, Kotler (1999) dalam bukunya, Principles of Marketing, mentakrifkan pemasaran sebagai:
"Satu proses sosial ataupun pengurusan di mana individu ataupun kumpulan memperoleh apa yang dikehendaki dan diperlukan sama ada dengan menciptakan sendiri atau melalui pertukaran produk atau nilai dengan satu pihak lain."

Berdasarkan kepada takrif ini dapatlah kita fahami bahawa perkataan pemasaran itu merujuk kepada satu proses di mana seseorang yang berkehendakkan sesuatu produk ataupun servis boleh memiliki produk ataupun servis tersebut dengan mencipta sendiri produk/servis tersebut ataupun menukarkan produk ataupun servis tersebut dengan produk atau servis yang nilainya sama dengan produk tersebut. Contohnya sekiranya anda memerlukan sepasang sepatu, maka:
  1. Anda boleh menciptakannya sendiri dengan mengambil kayu dan tali untuk membuat sepatu; atau
  2. Anda juga boleh membawa beras yang anda miliki untuk ditukarkan dengan seseorang yang mempunyai sepatu dan memerlukan beras; atau
  3. Anda juga boleh membawa sejumlah wang dan pergi ke kedai kasut untuk membeli sepasang kasut yang merupakan satu proses pertukaran nilai iaitu wang dengan sepatu.


Dalam erti kata lain, proses penciptaan atau pertukaran itu sendiri memerlukan satu pihak lain yang mesti melalui satu proses sosial atau pengurusan yang mana beliau seharusnya tahu untuk berhubung antara satu sama lain. Ia merupakan proses awal dalam urusan jual beli ataupun urusniaga. Sebenarnya di zaman dahulu telah pun wujud sistem perniagaan yang berdasarkan kepada pertukaran barangan atau disebut sebagai sistem barter. Kemudiannya, barulah terdapat perantaraan (medium of exchange) iaitu wang sebagai ukuran nilai sesuatu barang yang diterima umum sebagai mekanisme untuk berurus niaga.