Pemposisian pasaran adalah merupakan satu proses membentuk penempatan/segmen yang berasingan bagi sesuatu produk dan membentuk campuran pemasaran yang lebih teliti. Pemposisian produk pula ialah satu cara sesuatu produk ditakrifkan oleh pengguna berdasarkan ciri-ciri penting atau tempat di mana produk tersebut di tempatkan di minda pengguna berbanding dengan produk pesaing. Contohnya, jika diberi pilihan, pengguna akan memilih untuk berurusan dengan Hong Kong Bank kerana posisi bank ini adalah ia menganggap pelanggannya sebagai rakan (partner). Satu lagi contoh ialah pembeli kereta mewah yang pentingkan keselamatan akan memilih kereta Volvo kerana posisi jenama adalah kemantapan struktur kereta yang dikeluarkan dalam menghadapi sebarang kemalangan. Ternyata pemposisan amat penting dalam usaha organisasi mendapatkan kelebihan persaingan dalam usaha menarik minat membeli sesuatu pasaran. Terdapat beberapa strategi yang boleh digunakan apabila sesuatu syarikat ingin memposisikan produknya. Keterangan selanjutnya menghalusi perkara ini. (Modul UUM)
Ingin maklumat lebih lanjut mengenai pemposisian??gtau aku k....Sharing is Caring
boleh tanya ke? Nestle(M) bertindak sebagai jenama pengeluar or what .. sebab di bawah Nestle(M) sda bhd, pelbagai jenama@produk berada di bawahnya, contihnya.. nespray, nescafe..etc..
ReplyDeleteand.. pomposisian pasaran sedia ada boleh tolong jelaskan lagi ke? tQ